AKTUÁLNE: Každoročná STK pre staršie autá? Európa sprísňuje pravidlá, Slovákov čakajú vyššie náklady

- Advertisement -

Predstavte si, že vlastníte auto staršie ako desať rokov. Už dnes ho musíte každé dva roky priviesť na technickú a emisnú kontrolu, ktorá preverí, či je bezpečné a spĺňa ekologické limity. Európska komisia však navrhuje zmenu, ktorá by mohla situáciu motoristov výrazne skomplikovať – kontroly by sa mali konať každý rok.

Nové pravidlá z Bruselu

Cieľom opatrenia má byť vyššia bezpečnosť na cestách a menšie znečistenie ovzdušia. Podľa návrhu by každé vozidlo staršie ako desať rokov muselo absolvovať STK a EK raz ročne. Dnes pritom platí interval dvoch rokov.

Slovensko patrí medzi krajiny s jedným z najstarších vozových parkov v Európe. Priemerný vek auta je 14,7 roka, zatiaľ čo európsky priemer je 12. Ak by pravidlo vstúpilo do platnosti, dotklo by sa približne 800-tisíc áut, čo podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) znamená ročne navyše až 64 miliónov eur.

Cena STK môže vyskočiť dvojnásobne

Ekonomická záťaž sa však nemusí skončiť len pri častejších návštevách staníc. Podľa Andreja Číža zo Spoločenstva majiteľov a technikov STK budú prevádzkovatelia nútení investovať do nových zariadení na meranie častíc, hluku či oxidov dusíka. Jedna stanica môže minúť až 80-tisíc eur.

- Advertisement -

Tieto náklady sa nevyhnutne premietnu do cien. Ak dnes stojí STK v priemere 85 eur, v budúcnosti by to mohlo byť až 170. Podobný trend by zasiahlo aj Nemecko, kde by cena vzrástla zo 150 na 300 eur.

APZD varuje, že dražšie kontroly nezasiahnu len domácnosti, ale aj firmy s väčšími flotilami. Náklady na dopravu podľa nich rastú už teraz – od emisných nariadení až po povinné bezpečnostné technológie v nových autách.

Slovenská vláda nesúhlasí

Ministerstvo dopravy deklarovalo, že podporuje novelizáciu európskej smernice z roku 2014, no s každoročnou STK zásadne nesúhlasí. Argumentuje ekonomickými a sociálnymi dôsledkami.

Kritický je aj rezort práce, ktorý upozorňuje, že ľudia s nižšími príjmami si nové vozidlá dovoliť nemôžu a každoročné kontroly by ich ešte viac finančne zaťažili. Republiková únia zamestnávateľov dopĺňa, že častejšie kontroly by znamenali aj zvýšenú administratívnu záťaž, pričom dôkazy o ich reálnom prínose sú nejasné.

- Advertisement -

Kontroly aj priamo na cestách

Európska komisia navyše počíta s tým, že sa začne testovať aj diaľkové meranie emisií a hluku počas jazdy. Zatiaľ však nie je jasné, akým spôsobom by bolo možné presne identifikovať konkrétne auto s nadlimitnými hodnotami. Slovenské ministerstvo dopravy preto žiada podrobnejšie špecifikácie.

Argumenty za a proti

Podľa výpočtov Bruselu by sprísnenie pravidiel mohlo od roku 2026 do roku 2050 zachrániť až 7 500 ľudských životov. Asociácia STK aj viaceré zamestnávateľské zväzy preto návrh vítajú s tým, že staršie autá sú náchylnejšie na poruchy a vodiči ich často udržiavajú len tak, aby prešli kontrolou.

Opačný tábor pripomína, že technický stav spôsobuje menej než jedno percento nehôd. Na Slovensku v roku 2024 zaznamenali len 17 nehôd zapríčinených poruchou vozidla.


Politický rozpor: EÚ verzus SNS

Zaujímavým kontrastom je postoj vládnej SNS, ktorá ešte vlani navrhovala presný opak – predĺžiť intervaly kontrol. Pri nových autách chceli posunúť prvú STK z 4 na 5 rokov, pri starších z 2 na 3 roky. Argumentovali tým, že technické príčiny nehôd sú výnimočné a kontroly sú pre ľudí finančnou záťažou.

- Advertisement -

Návrh však narazil na realitu európskych pravidiel: tie stanovujú maximálne intervaly, ktoré možno skrátiť, no predĺžiť sa nesmú.


Čo bude ďalej?

Pripomienkovanie na Slovensku sa už skončilo. O návrhu bude na jeseň rozhodovať Európsky parlament. Ak prejde, členské štáty – vrátane Slovenska – budú musieť nové pravidlá zapracovať do legislatívy.

Otázkou zostáva, či sa podarí nájsť kompromis medzi bezpečnosťou a finančnou únosnosťou. Pre mnohých Slovákov totiž môže byť vlastniť auto čoskoro luxusom.

- Advertisement -
Miška Dobráková
Miška Dobráková
Ahoj som Miška a milujem varenie a super nápady. Som rada, že môžem písať pre portál NápadyaRady.sk Určite si prečítajte ďalšie zaujímavé články.

Súvisiace články

Najčítanejšie články